Oferty banków – lokaty, kredyty, waluty
Temat: Zgaduj Zgadula! nie
to ostatnia podpowiedź - data urodzenia kompozytora:
dzień - taki sam jak dzień urodzenia Elvisa
miesiąc - dawna jego nazwa to pajęcznik (od nici babiego lata)
rok - 96 lat później parowóz Pm36-1 zdobywa złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu Źródło: v-lo.forall.pl/viewtopic.php?t=60
Temat: Piękna Helena ...Projekt powstał w roku 1936. W następnym roku wyprodukowano doświadczalną serię dwóch maszyn, z czego jedna (Pm36-1) posiadała otulinę aerodynamiczną. Lokomotywa ta zdobyła złoty medal na Wystawie Techniki i Sztuki w Paryżu w roku 1937. Obydwie maszyny były wykorzystywane w ruchu planowym do prowadzenia pociągów pośpiesznych. W czasie II wojny światowej zostały przejęte przez władze niemieckie i były nadal wykorzystywane. Parowóz Pm36-1 został w czasie wojny złomowany (okoliczności zakończenia eksploatacji są niejasne (niektóre źródła podają, że Pm36-1 (podczas wojny nosiła oznaczenie 18 601) początkowo pracowała we Lwowie, później przekazano ją ośrodkowi badawczemu Grunewald, w międzyczasie zdjęto z niej otulinę aerodynamiczną, zaś po wojnie znalazła się na terenie Białoruskiej SRR, gdzie pracowała do 1951). Pm36-2 przetrwał wojnę,... Źródło: milosnikkolei.fora.pl/a/a,89.html
Temat: Maszyna parowa ...otulinie. Kształty parowozu ustalono na podstawie badań przeprowadzonych w Instytucie Aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej przy współudziale profesorów Xiężopolskiego i Zembrzuskiego. W wyniku badań przeprowadzonych w tunelu aerodynamicznym uzyskano zmniejszenie oporu powietrza o 48% przez zastosowanie otuliny aerodynamicznej, wygładzenie jej powierzchni i zaokrąglenie krawędzi, aby powietrze łagodnie opływało parowóz. Parowóz Pm36-1 jest szczytowym osiągnięciem polskiej myśli konstrukcyjnej w technice kolejowej lat międzywojennych, czego dowodem był złoty medal, jaki Polsce przyznano za ten parowóz w 1937 r. na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu. Po powrocie z Paryża parowóz eksploatowano w warunkach normalnej pracy aż do 1942 roku. Dalsze losy maszyny nie są dokładnie znane. Przypuszczalnie została przewieziona do rzeszy i tam... Źródło: forum.wspaniali.pl/viewtopic.php?t=868
Temat: Złoty medal dla Pm36-1 na wystawie w Paryżu ...jak i (choć rzadziej) do regularnych połączeń, a jego możliwości są naprawdę imponujące: maksymalna szybkość tej długiej na prawie 24 m (wraz z tendrem) i ważącej (z wodą i węglem) niemal 164 tony maszyny wynosi przeszło 130 km/h.
Parowóz - legenda
Prawdziwą jednak legendą wśród miłośników kolei jest nieistniejący już niestety, wyposażony w nadającą mu bardzo nowoczesny kształt aerodynamiczną otulinę parowóz Pm36-1. Ten zaprojektowany w 1936 r. przy konsultacji prof. Adama Xiężopolskiego i z udziałem inż. Kazimierza Zembrzuskiego pojazd był jeszcze szybszy od swego nie wyposażonego w taką obudowę odpowiednika – mógł pędzić z prędkością 140 km/h. Takie w każdym razie były jego osiągi na Międzynarodowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu (1937) na której zdobył złoty medal.
Na wystawie tej parowóz ten prezentowany... Źródło: cafemirenium.kylos.pl/viewtopic.php?t=11361
Temat: ...i podwojny komin, znany raczej z Pm36-2. Przenumerowanie tego parowozu jest otoczone jak i wiele innych rzeczy tajemnica. Zwlaszcza, ze odbylo sie zapewne dosc pozno, dopiero w 1944 roku. Czy powojnie trafil do DB? Watpliwe. Zwlaszcza, ze istnieje w Petersburgu dokument o kasacji lokomotywy 18 601, w pazdzierniku 1952 roku na kolejach bialoruskich. Niestety nie sposob okreslic co sie dzialo miedzy 1944 rokiem, a 1952 z ta lokomotywa.
Zrodla: P. Terczynski - Parowoz Pm36-1, Swiat Kolei 6/2001 str. 10-16
M. Plociennik - Feniks z popiolow, Swiat Kolei 1/1995 str. 3
T. Suchorolski - Pm36, Wciaz wspanialy, oplywowy - wciaz tajemniczy parowoz... Koleje Male i Duze 1(3)/2001 str. 7-9; Koleje Male i Duze 3(5)/2001 str. 8-9
Krzysztof
Czy Wam się ten parowóz z czymś kojarzy ? Źródło: forumtt.fora.pl/a/a,441.html
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmandragora32.opx.pl
|